wtorek, 10 marca 2009

Fondue z Neuchatel

Brat i przyszła bratowa sprawili mi naprawdę wspaniały prezent w postaci oryginalnego zestawu do fondue. Nie pozostało mi zatem nic innego jak tylko wyszukać odpowiedni przepis i wypróbować mój nowy żeliwny garnuszek.




Przepis podaję zgodnie z wygooglowanym oryginałem, który przewiduje 4 porcje. Sama natomiast - przygotowując walentynkowką kolację tylko we dwoje - zmniejszyłam składniki o połowę.

Składniki na fondue
  • 400g sera gruyere
  • 300g sera ementaler
  • 350 ml białego wina
  • ewent. 50 - 100 ml kirschu (wiśniówki)
  • 2 łyżeczki mąki ziemniaczanej
  • 1 łyżeczka soku z cytryny
  • 1 - 2 ząbki czosnku
  • starta gałka muszkatołowa
  • sól, pieprz (polecam ziołowy)
Dodatki
  • bagietka, ciabatta lub inne pieczywo - pokrojone na małe porcje, podpieczone w piekarniku do uzyskania efektu chrupkości (ok. 200g na porcję)
Inne dodatki
  • ograniczeniem na tym polu jest tylko Wasza wyobraźnia:)
  • u mnie były to: koktajlowe pomidorki, papryka pocięta w małe kwadraty, plastry młodej cukinii podduszone na maśle, połówki małych pieczarek podduszone na maśle, kawałeczki szynki - jednym słowem to co da się zanurzyć w rozpuszczonym serku
  • uprażone pestki słonecznika, w których można obtaczać pieczywko wcześniej zanurzone w serku

Sposób przygotowania (z użyciem zestawu do fondue)

Przygotować zestaw do fondue do użycia. Wysmarowany od wewnątrz ząbkami czosnku garnuszek ustawić nad podgrzewaczem. Wsypać do środka dwa starte rodzaje serów, zalać winem, dodać sok z cytryny, zagotować mieszając. Mąkę rozprowadzić wiśniówką i dodać do masy serowej. Przyprawić solą, pieprzem i gałką muszkatołową według własnych gustów. Całość wymieszać do uzyskania jednolitej konsystencji...i możemy zaczynać naszą ucztę. Nadziewać kawałki pieczywa, szynki, warzyw na szpadki i zanurzać w serowej masie.

Moje uwagi

To wielka przyjemność siedzieć sobie przy stole, rozmawiać i czekać aż masa serowa stopi się i uzyska jednolitą konsystencję, jednakże jeśli ktoś chce przyspieszyć ten proces może masę przygotować w rondlu na zwykłej kuchence, gdzie "siła ognia" działa szybciej niż "siła podgrzewacza".

Kaloryczność

Danie jest wysokokaloryczne ze względu na dużą zawartość sera. Całość masy serowej według podanych proporcji zamyka się w 3000 kcal. Jednakże danie jest bardzo sycące i z reguły robi się kilka podejść do stołu:)

Kliknij na obrazku aby powiększyć


Smacznego!

2 komentarze:

Anonimowy pisze...

Jeszcze nigdy nie jadłam fondue serowe, musi być pyszne i wysokokaloryczne :)

reve82 pisze...

Dokładnie takie jest:) ale od czasu do czasu można sobie na takie rarytasy pozwolić