sobota, 21 listopada 2009

Musaka jarzynowa z soczewicą

Bardzo lubię wypróbowywać nowe przepisy na dania ze strączkowymi, stąd też ta receptura na musakę pochodząca z książki Dieta South Beach Turbo A. Agatstona od razu doczekała się swojej realizacji. Wyszła mi sycąca i smaczna potrawa. I taka cynanomonowo- aromatyczna. Tę musakę można spożywać we wszystkich fazach diety SB, zatem również w fazie ścisłej.



Składniki na 4 porcje
  • 1 duży bakłażan pozbawiony końcówek i pokrojony wzdłuż na plastry grubości ok.6 mm (ja zrobiłam krążki, bo jakoś nie doczytałam)
  • 2 łyżeczki oliwy z oliwek
  • 1 duża cebula, posiekana
  • 4 ząbki czosnku, przeciśnięte przez praskę
  • 1 puszka (425g) soczewicy, osączonej - u mnie 200g suchego ziarna zielonej soczewicy
  • 1 puszka (425g) pomidorów krojonych, wraz z sokiem
  • 1/4 szkl. posiekanej natki pietruszki - dałam pietruszkę suszoną w kostce
  • 1 łyżeczka suszonego oregano
  • 1/4 łyżeczki mielonego cynamonu
  • 1/4 łyżeczki soli
  • świeżo zmielony czarny pieprz
  • 1/2 szkl. beztłuszczowej śmietany pół na pół z mlekiem - u mnie cremefine o najniższej zawartości tłuszczu jaką udało mi się znaleźć w sklepie
  • 2 duże jajka
  • 1/4 szkl. świeżo utartego parmezanu - kupiłam już utarty
  • 1/8 łyżeczki mielonej gałki muszkatołowej (najlepiej świeżo utartej)

Sposób przygotowania

Bakłażany w plastrach wyłożyć na blasze, spryskać odrobiną oliwy i zezłocić w piekarniku nagrzanym do 220 st. C - przez ok. 20 minut. W międzyczasie w dużym garnku rozgrzać oliwę i zeszklić na niej cebulę oraz czosnek. Dodać soczewicę (jeśli suche ziarno to wstępnie je obgotować przez 15-20 minut), pomidory z sokiem, natkę pietruszki, oregano, cynamon, sól i szczyptę pieprzu. Doprowadzić do lekkiego wrzenia i dusić przez ok. 20 minut, aż całość zgęstnieje. Na boku przygotować miskę, w której ubić śmietanę z jajkami i połową sera, doprawić gałką. Kwadratowe naczynie do zapiekania o boku 20 cm natłuścić lekko tłuszczem i wyłożyć pierwszą z planowanych 3 warstw bakłażana. Na to wyłożyć połowę soczewicy, znowu bakłażany i drugą część soczewicy. Przykryć bakłażanami a na wierzch wlać mieszaninę jaj ze śmietaną.Posypać pozostałym serem. Zapiekać przykryte folią w temp. 180 st. C przez 20 minut, po czym usunąć folię i zapiekać jeszcze przez 10-15 minut, aż musaka ładnie się podrumieni na wierzchu. Przed pokrojeniem odstawić na ok. kwadrans, aby potrawa się ustała.

Smacznego!

5 komentarzy:

grazyna pisze...

Fajna wersja musaki! A jak smakowicie wygląda :)

Ania pisze...

Ja jeszcze nigdy musaki nie gotowałam - ale chyba będę musiała spróbować, bo pięknie się prezentuje!

asieja pisze...

cynamonowo brzmi zachęcająco
bardzo

reve82 pisze...

a ja już robiłam w kilku wersjach, pół na pół bakłażany i ziemniaki/lub makaron lasagne..i każda jest smaczna..aż trudno zdecydować która najbardziej przypadła mi do gustu...doświadczenie mi tylko pokazuje aby ją serwować "dłuższą chwilę" po przygotowaniu..aby zdążyła się ustać...wtedy bardzo ładnie prezentuje swoje warstwy, a chyba właśnie tak lubię ją oglądać

Mata Natura pisze...

Musaka jest genialna!!! Ja nie miałam pomidorów więc dodałam przecier - wszyscy się zajadali !!!
Boski przepis :)